معمای حوثی ها و اسرار پشت پرده؟

(توضیح مترجم: تمام اصطلاحات در این مقاله از جمله کلمه رافضی (برای شیعیان اثناعشری) و امام (برای جناب خمینی) از نویسنده مقاله است و مترجم در آن نقشی ندارد).

در پاسخ ابتدا خلاصه ای را ملاحظه فرمایید: جنبش شورشی باطنی در صعده شمال یمن تأسیس گردید. از مذهب زیدی انشعاب کرد. از لحاظ دینی و سیاسی روش حزب الله لبنان را دنبال می کند. افکار و عقاید شیعیان اثناعشری را حمل می کنند. منسوب به اولین سرکرده شورشیان حسین بدر الدین حوثی هستند. خود را سازمان جوانان مؤمن می نامند«تنظیم الشباب المؤمن».

و اما توضیح بیشتر اینکه سرکرده روحی شان بدرالدین بن امیر بن الحسین بن محمد الحوثی است که در 17 جمادی الأولی 1345 هجری در شهر ضحیان متولد شده و در صعده رشد کرده است.

او پدر روحانی این گروه به شمار می رود که اینکه نزدیک 85 سال عمر دارد. او به عنوان یک شیعه زیدی «جارودی» که از نزدیک ترین فرق به روافض است نشو و نما کرده است او به تهران سفر کرد و چندین سال در آن اقامت گزید. هنگام اقامتش در تهران روافض اثناعشری او را به سوی خود متمایل کردند.

فرمانده اولشان: حسین بدرالدین الحوثی فرزند بزرگ بدرالدین الحوثی است. آموزش اولیه اش را از ابتدائی تا دبیرستان در مدارس علمی گذراند کما اینکه مذهب زیدی را از پدر و دیگر صاحبان مذهب در صعده آموخت او در الهیات فوق لیسانس گرفت و مشغول گذراندن دوره دکترا بود که از ادامه تحصیل باز ایستاد و مدرک فوق لیسانس را پاره کرد! چون بر این باور بود که مدارک تحصیلی عقل انسان را منجمد می کند!.

او با دیگر چهره ها و شخصیتهای فرهنگی زیدی در تأسیس حزب الحق (1990م) سهم بسزایی داشت. طی سال های 93 تا 97 میلادی به عنوان کاندید «حزب الحق» از حوزه انتخاباتی مران نماینده مجلس یمن بود او با پدرش به ایران سفر کرد و چندین ماه در قم ماند. همچنین از حزب الله در لبنان دیدار کرد.

در سال 91 میلادی سازمان «الشباب المؤمن» جوانان مؤمن را تأسیس کرد. پس از تأسیس این سازمان خودش را از هرکار دیگری فارغ نمود و به تدریس و سخنرانی در میان پیروان و هوادارانش پرداخت او در طرح موضوعات و رساندن فکر و بازی کردن با عواطف و احساسات و قانع کردن دیگران مهارت فوق العاده دارد.

یکی از نویسندگان در یکی از سایتهای اثناعشری او را چنین توصیف می کند: «بنابر علم محسوسی که ما داریم و کتابهایش را خوانده ایم و در باره حرکتش بررسی کرده ایم او بشدت از انقلاب خمینی در ایران متأثر است، زیرا دوره های آموزش امنیتی و سیاسی و غیره در لبنان نزد حزب الله دیده است و رابطه قوی با سپاه پاسداران ایران دارد».

جوانانی که از او متأثر بودند از بعضی استانهای دیگر یمن نزد او رفتند و آنجا خوابگاه و گذران زندگی و آمادگی خوبی یافتند، بویژه در تعطیلات تابستان و مناسبتهای خاص روافض. او خود را مصلح و مجدد علوم و تعالیم مذهب «زیدی جارودی» می داند.

او به تأیید حزب الله لبنان شعار می دهد و پرچم او را در بعضی مراکز خود بلند می کند. درسها و سخنرانی هایش پر از اصطلاحات و کلماتی همچون عضوگیری و آمادگی و شورش و جهاد و آمادگی و فداکاری و عدم ترس از روحیه شکنان، و تأکید بر نصرت و یاری آینده خداوند برای مستضعفان است.

دهها مرکز آموزشی در بسیاری مناطق برگزار کرده و صدها و شاید هزاران نفر از جوانان و نوجوانان به این مراکز پیوسته اند، مدتی به گمان اینکه از سوی امریکا مورد هدف است دور و برش را با نگهبانان بسیاری محاصره داشت

او اولین شورش علیه حکومت یمن را در (204م) فرماندهی کرد و در «جنگ اول» در سن 46 سالگی کشته شد.

فرمانده دوم حوثی ها کیست؟

عبدالملک حوثی: در سال 1978 میلادی در صعده متولد شد که اینکه سی سال عمر دارد. تحصیلات اولیه اش را در مدارس دینی زیدی گذراند، بعد از کشته شدن برادرش حسین (در سال 2004میلادی) با اینکه شخصیتهای بارز فراوانی بزرگتر از او وجود داشتند از جمله چند برادرش همه را عقب گذاشت و عملا فرماندهی جنبش شورشی حوثی در یمن گردید.

او سخنران چیره دست است و در جلب و جذب یاران و پیروان توانایی خوبی دارد. در سال 2007م سایت «منبر» را تأسیس کرد تا نقطه نظرات حرکت خود را به جهان منعکس کند.

از شخصیت های بارز در این حرکت یحیی حوثی 49 ساله برادر حسین حوثی است که اینک از اواخر سال (2004م) در برلین پایتخت آلمان زندگی می کند او بعد از اینکه پناهندگی سیاسی گرفت اینک مسئول سیاسی گروه حوثی در خارج به شمار می آید.

عقاید حوثی ها:

حرکت حوثی فکر رافضی اثناعشری دارد.

بارزترین مواردی که به آن فرا می خوانند عبارت است از:

دعوت به امامت یعنی زنده کردن فکر وصیت به حضرت علی رضی الله عنه و اینکه جز فرزندان علی رضی الله عنه هیچ کسی دیگر حق حکومت ندارد!.

و ترویج فکر شورش علیه حکام و آمادگی برای مقابله در برابر نظام حکومت. و تحریک علیه «لجم السنیة» که منظور شان اهل سنت است زیرا اهل سنت ابوبکر صدیق و عمر فاروق رضی الله عنهما را دوست می دارند و آنها را در فضیلت بر علی مرتضی رضی الله عنه مقدم می دارند. و ستایش از انقلاب خمینی و حزب الله لبنان و آنها را الگو قلمداد کردن که باید ازآنها پیروی شود!.

بیزاری خصوصا از خلفای راشدین سه گانه و عموما از سایر صحابه رضی الله عنهم زیرا که به عقیده آنها ریشه تمام بلاها و مصیبتهای هستند که تا کنون به امت رسیده است.

بدر الدین حوثی می گوید: «من شخصا به کافر بودن آنان (صحابه) ایمان دارم! زیرا که با پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم مخالفت کردند».

حوثی ها به دشنام صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و رضی الله عنهم دعوت می کنند، و امهات المؤمنین رضی الله عنهن را لعنت و نفرین می کنند.

حسین حوثی می گوید: «هر گناهی که در این امت وجود دارد و هر ظلمی که به این امت رسیده و هر مشکل و مصیبتی که امت در آن واقع گردیده مسئول اول آن ابوبکر و عمر و عثمان و بخصوص عمر است زیرا که تمام این برنامه را او طراحی کرده است.

در بارۀ بیعت صحابه با ابوبکر صدیق رضی الله عنهم می گوید:

«شر آن بیعت تا کنون ادامه دارد».

و می گوید: «مشکل ابوبکر و عمر مشکل خطرناکی است سبب اصلی این وضعیت عقب افتادگی که امت دچارش شده آنها هستند و سبب این کوری که نمی گذارد راه حلی یافت شود نیز آها هستند».

و می گوید: «سلف صالح همان کسانی هستند که با سرنوشت امت بازی کردند، همانها بودند که اساس ظلم و تفرقه در میان امت را گذاشتند! زیرا کسی که می گوید سلف صالح بارزترین شخصیتی که در ذهنش تداعی می کند ابوبکر و عمر و عثمان و معاویه و عایشه و عمرو بن العاص و مغیره بن شعبه است سلف صالح اینگونه افراد هستند این تز شکست خورده است».

و دشمنی خاصی با عمر بن خطاب دارند که خداوند آتش مجوسیت و آتش پرستی را به وسیله او خاموش نمود. حوثی می گوید:

«به عقیده من معاویه با تمام بدی هایش گناهی از گناهان عمر است و ابوبکر یکی از گناهان عمر است عثمان یکی از گناهان عمر است».

روابط بین زیدی ها و حوثی ها و تلاش حوثی ها در پنهان شدن پشت ماسک مذهب زیدی.

آغاز مذهب زیدی:

مذهب زیدی به امام زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب رضی الله عنهم (80-122ﻫ ق) منسوب است،امام زید در زمان هشام بن عبدالملک در سال 122هجری انقلابی را بر علیه اموی ها رهبری کرد.

انگیزه حرکت او اهل کوفه بودند که به زودی او را رها کردند و وقتی فهمیدند که او از شیخین ابوبکر و عمر رضی الله عنهما بیزاری نمی جوید و آنان را لعن و نفرین نمی کند او را تنها گذاشتند که در نتیجه مجبور شد فقط با 500 نفر در برابر لشکر اموی بجنگند که سرانجام تیر خورد و به شهادت رسید.

عقاید و افکار زیدی ها:

به عقیدۀ زیدی ها امامت در تمام اولاد فاطمه رضی الله عنها ادامه دارد چه از نسل امام حسن باشند و چه از نسل امام حسین.

امامت در عقیده زیدی ها منصوص نیست و با وراثت منتقل نمی شود بلکه بر اساس بیعت منعقد می گردد و امام در هر زمان از سوی اهل حل و عقد انتخاب می شود.

مذهب زیدی در نشأت و شکل گیری خود فقه اهل بیت و مذهب معتزله و فروع مذهب حنفی را با هم آمیخته است و قاعده مشروعیت خروج بر حاکم ظالم را پذیرفته است چیزی که زیدیها نسل در نسل آنرا تطبیق کرده اند.

زیدی ها وجود بیش از یک امام را همزمان در کشورهای مختلف جایز می دانند. امامت مفضول را با وجود فاضل جایز می دانند خلافت ابوبکر و عمر رضی الله عنهما را قبول دارند و آنها را لعن و نفرین نمی کنند در مسائل عقیده در باره الله متعال و قضاء و قدر به مذهب اعتزال تمایل دارند. و معتقد به خلود و جاودانگی مرتکبان کبیره در دوزخ هستند.

مشترکات زیدی ها با اثناعشری:

هر دو از فرق شیعه هستند. هر دو در باره خمس اتفاق نظر دارند. هردو در صورت نیاز تقیه را جایز می دانند. هر دو اهل بیت را حقدار تر به خلافت می دانند و احادیث و تقلید آنان را از غیر آن بهتر می دانند و هر دو در اذان حی علی خیر العمل می گویند.

اختلافات زیدی ها با اثنا عشری ها:

شیعیان اثناعشری معتقدند که هرکس به تمام ائمه اثناعشر ایمان نداشته باشد کافر است بنابر این علمای اثناعشری فتوای کفر زیدی ها را صادر کردند.

و در عوض علمای زیدی از قدیم تا حالا جز شاذ و نادر شیعیان اثناعشری را گمراه می شناسند و از آنان بر حذر می دارند و گمراهی و عقاید زشت آنان را بد می بینند.

از فرقه هایی که از زیدیه انشعاب کرده یکی «الجارودیه» است که به غلو و تمایلشان به روافض معروف هستند، که بدرالدین حوثی و پیروانش از همین فرقه هستند.

جارودیه: به الجارود زیاد بن المنذر الهمدانی نابینای کوفی منسوب است. این فرقه از غلات زیدی به شمار می روند که در واقع روافض هستند.

بعضی محققان بر این نظرند که جارودیه فرقه مستقل و جداگانه ای از زیدیه است اما برای نشر عقاید خود از زیدیه به عنوان یک سپر استفاده می کند این محققان می گویند دلیل این امر این است که ابی الجارود هم عصر امام زید بوده است.

عقیده جارودیه این است که صحابه چونکه بیعت با علی بن أبی طالب را ترک کردند و نص وارده در این باره را نادیده گرفتند لذا کافر شدند، بقیه فرق زیدیه به دلیل اینکه صحابه را کافر می دانند جارودیه را تکفیر می کنند.

آغاز زیدیه در یمن:

اولین کسی که مذهب زیدی را وارد یمن کرد امام یحیی بن الحسین بن القاسم معروف به الهادی (245-298هجری) از نوادگان حسن بن علی رضی الله عنهم بود. او در مدینه متولد شد و در سال 280هجری به یمن کوچ کرد. یمن را سرزمین مناسبی برای نشر آراء فقهی خود دید.

او در صعده (شمال یمن) مستقر گردید، و از مردم آنجا برای اقامت کتاب و سنت و امر به معروف و نهی از منکر و اطاعت و پیروی در معروف بیعت گرفت. امام هادی حرکت اصلاحی اش را با ایجاد وحدت و از بین بردن تفرقه و اختلاف آغاز نمود، تا جاییکه توانست بر بخش اعظم یمن و جزئی از حجاز نیز حکومت کند.

زیدی ها در طول تاریخ در موارد متعددی با قرامطه باطنی جنگیده اند، حکومت یمن از آن زمان تا انقلاب یمن در سال 1382 هجری (1962م) در دست اولاد الهادی بود و این طولانی ترین حکومت در تاریخ توسط اهل بیت (به اصطلاح اهل سنت) است که یازده قرن طول کشید بنابر گفته بعضی منابع 45% بخش یمن شمال را زیدی ها تشکیل می دهند، و در استانهای شمال متمرکزند. ولی یمن جنوبی کلا اهل سنت شافعی هستند.

اثناعشری ها و جلب زیدیها:

با تمام تلاشهایی که روافض در هجوم فراگیر علیه زیدیها انجام دادند در تأسیس یک مکتب و تشکیل مدرسه اثناعشری شکست خوردند افکار و عقاید اثناعشری همواره مردود بوده و مردم یمن آنرا حتی شیعیان زیدی نپذیرفته اند بلکه هرکس که حامل این افکار و عقاید شناخته شده از سوی عموم مردم یمن مورد خشم و غضب قرار گرفتند بعد از انقلاب رافضی خمینی در ایران روابط زیدی ها و اثناعشری ها نسبتا روبه بهبود رفت.

اثناعشری ها تلاش جدی را برای نشر مذهب شان در میان زیدی های یمن آغاز کردند. و تقریبا پیروزی ملموسی بدست آوردند. و بسیاری از سران و عوام زیدی را به خود جلب کردند. و علامات رفض در یمن کم کم بین زیدی ها ظاهر شد این انعکاس را می توان در تألیفات و سخنرانی ها و عیدها و مناسبت های مخصوص امامی ملاحظه کرد.

اثناعشر ها حوثی و گروه الشباب المؤمن او را بستر مناسبی برای نشر مذهب افکار شان یافتند کتاب ها و رساله های بدرالدین حوثی با ماسک مذهب زیدی وسیله ای برای نشر افکار و عقاید اثناعشری بشمار می رود.

علامات تحول حوثی ها به مذهب اثناعشری

· برگذاری سالگرد شهادت حضرت حسین رضی الله عنه و مجالس عزاداری در محرم هرسال.
· برگذاری سالگرد وفات بعضی ائمه مانند جعفر صادق و محمد باقر و علی زین العابدین رضی الله عنهم.
· تعیین کوهی در شهر صعده که آنرا کوه «معاویه» می نامند همه سال روز عاشور با سلاحهای خفیف و متوسط بالای کوه جمع می شوند و با وجود اینکه هر سال تعدادی کشته و زخمی هم دارند جمع می شوند و گلوله های بیشماری شلیک می کنند.
· بعضی فروشگاههای تجاری و رستورانهای نوارهای مجالس حسینی را که در ایران ضبط می شود و در آن صدای گریه و سینه زنی و اهانت به صحابه به گوش می رسد را به نمایش می گذارند.

نقش ایران:

چندین علامت و قرینه وجود دارد که نشان می دهد ایران به شورش حوثی ها کمک می کند، این نشانه ها و قرینه ها اگر بر این امر دلالت نکند که ایران همانگونه حزب الله لبنان را ساخت از همان آغاز برای چنین سوژه ای طراحی و برنامه ریزی کرده، حد اقلش این است که ایران از این وضعیت آشفته به نفع خود نشر برنامه فرقه گرایانه خود سوء استفاده می کند که هدف نهایی آن خواب تسلط روافض بر جهان اسلام است.

دلایل تبعیت حوثی ها از ایران:

· حسین بدرالدین حوثی از زندگی امام خمینی متأثر بود، و عقیده داشت که نمونه انقلاب ایران را می توان در یمن پیاده کرد.
· یکی از برادران او مطلبی پیرامون انقلاب ایران در دوره های آموزش برای «اتحاد الشباب المؤمن» که در سال 1986هجری با کمک ایران تأسیس شده بود تدریس می کرد.
· پدرش بدرالدین حوثی پس از اختلافاتش با تعدادی از علمای مذهب زیدی مدتی در قم و تهران اقامت داشت.
· سفرهایی که حوثی ها به ایران و ایرانیها به یمن داشتند که در ضمن ملاقاتهای پنهانی با گروههای مرتبط با اتحاد الشباب المؤمن داشتند.
· کمک ها و حمایت های رسانه ای آشکار ایران از خط فکر حوثی در جنگش با دولت یمن از طریق شبکه های المنار و العالم و دیگر شبکه های رافضی.
· ارتش یمن هنگام پاکسازی مناطق حوثی اسلحه و تیربار خفیف و موشک انداز و خمپاره انداز با برد نزدیک بدست آورد که بعضی ها ساخت ایران بود.
· از بیمارستان ایران در صنعا پایتخت یمن مدارکی بدست آمد که نشان می داد دولت ایران در عملیات جاسوسی و کمک مالی و نظامی به حوثی ها دست دارد که این عوامل منجر به بستن آن بیمارستان از سوی حکومت یمن گردید.
· کمک ایران به نا آرامیهای جنوب یمن همزمان با چندین جنگ حوثی ها برای تضعیف حکومت یمن و از هم پاشیدن آن.
· توسعه دادن حوثی ها بر دامنه عملیات در این روزهای اخیر برای رسیدن به ساحل دریای سرخ نزدیک به صعده که این خود تأکید دیگری بر دخالت ایران در این کشمکش است.
· سخنان عبد الله الممدون فرمانده سابق جنگ شورش حوثی ها در منطقه بن معاذ یمن که گفت: «عبدالملک حوثی سرکرده شورشیها برای بازیابی تمدن فارس با کمک لا محدود ایران می جنگند».
· سر دادن شعارهایی در تأیید حزب الله لبنان در بعضی مراکز حوثی و او را الگوی قابل تقلید معرفی کردن.
· روش بر خورد حاکمان ایران با حوثی ها به همان روش بر خورد یا آنچه که سازمان های حزب الله در لبنان و کویت و بحرین و غیره است.
· حمایت روزنامه های ایرانی و سخنان مراجع تقلید شیعه انثاعشری در قم و نجف که نشان می دهد موضع گیریهایشان در تأیید حوثی هاست.
· ایران از همان آغاز انقلاب خمینی طرح صدور انقلاب رافضی را به کشورهای عرب و اسلامی در دستور کار خود قرار داد و دیپلاماسی ایران و سفارت ایران در صنعاء تلاش گسترده ای انجام داد که پیروان مذهب زیدی را به خود جلب کند.
· وجود جنگجویان عراقی در صفوف پیروان حوثی، و شناسایی جنازه هایی از آنان و بازداشت تعدادی دیگر از آنان.
· اخبار جدیدی که نشان می دهد در صفوف حوثی ها مکالماتی به زبان فارسی شنیده شده است.
· خشم و غضب شدید روافض از جنگ اخیر علیه حوثی ها، که این خشم در سخنان وزیر خارجه ایران منعکس گردید.
· و موضع گیری فرکسیون وفاق روافض در پارلمان بحرین از تصمیم عربستان سعودی در تأیید جنگ یمن علیه حوثیها.

خطر و اهداف حوثی ها:

از خطرناکترین افکاری که حوثی به آن ایمان دارد ایمانش به مهدی و اندیشه رافضی اوست و عقیده اش به لزوم زمینه سازی برای ظهور مهدی و پیامد و طرح اشغال حرمین شریفین و تصفیه اهل سنت و جماعت و از بین بردن حکومت های اهل سنت و در رأس شان کشور عربستان سعودی.

قابل ذکر است که در ماه (ذی القعده 1430 ق) فیلم سینمایی روی پرده آمد که یک رافضی پاکستانی در انگلستان صحنه ها و پیامدهای ظهور مهدی خیالی شان را بوسیله صحنه های این فیلم به تصویر می کشد و نشان می دهد که چگونه کعبه مشرفه را با خون کسانی که در حرم مکی کشته می شوند ملوث می کند و چه ترس و هولی حاکم می گرداند.

درکتاب (عصر الظهور) نویسنده رافضی آن علی کورانی عاملی می نویسد: » احادیث و روایات متعددی از اهل بیت آمده است که همگی تأکید دارد که آنچه کتاب از آن به انقلاب اسلامی یمن تعبیر می کند برای ظهور مهدی زمینه سازی خواهد کرد و اینکه این مطلقا راهیاب ترین پرچم ها در عصر ظهور خواهد بود». قطعا محقق خواهد شد!

و اما فرمانده آن که در روایاتی که کتاب آورده به اسم «ایمانی» معروف است یک روایت ذکر می کند که اسمش حسن یا حسین از ذریه زید بن علی علیهما السلام است. کتاب به روایاتی استشهاد می کند که تأکید دارد یمانی از قریه ای ظاهر خواهد شد که کریمه نامیده می شود و این قریه ای است در منطقه بنی خولان در نزدیکی صعده شمال یمن.

Advertisements
نوشته شده در ترجمه. Leave a Comment »

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

  • مجموعه تالیفات استاد در یک فایل

    مجموعه تالیفات استاد

    مجموعه کتب ترجمه شده توسط استاد در یک فایل

    مجموعه ترجمه های استاد

    مجموعه مقالات استاد در یک فایل

    مجموعه مقالات استاد

    مجموعه تالیفات و ترجمه ها و مقالات استاد در یک فایل

    مجموعه تالیفات و ترجمه ها و مقالات

  • %d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: