شبكه قرآن ايران هم وهابی شد!

با اینکه مطمئن بودم بیدار هستم برای چند لحظه‌ای به بیدار بودنم شک کردم!. چند روز پیش جلو تلویزیون نشسته بودم که ناگهان متوجه شدم نخواسته پای منبر دو حاجی آقا و یک مجری قرار دارم با این جملة مجری که یک رانندة تاکسی در مکه از ما پرسید: آیا درست است که شما علی را خدا می‌دانید؟ یا پیغمبر می‌دانید؟! ناگهان متوجه شدم کجا نشستم.

سپس رشته کلام را به حجت الإسلام مبلغی سپرد که در بارة انعطاف و اخلاق و علم اهل بیت سخن می‌گفت و عدم خشونت در کلام و وحدت و غیره اما وقتی حجت الإسلام نبوی رشته کلام را بدست گرفت نزدیک بود شاخ دربیاورم. واقعا خشکم زده بود و هاج و واج مانده بودم راستی راستی ایشان داشت در باره غلو و افراط صحبت می‌کرد!

فرمود: در مجلسی نشسته بودم که یک مداح شعری خواند وقتی تمام کرد آمد و گفت: حاجی آقا چطور بود؟! گفتم: خدا را شکر که معنی سخنان خود را نمی فهمی و إلا کافر می شدی!! وچون نمی فهمی امیدوارم خداوند ترا ببخشد چون آنچه به ائمه نسبت دادی آنها از این سخنان بیزارند!

سپس چند روایت خواند که گرچه من از وجود این روایات اطلاع داشتم اما هرگز باور نمی کردم که روزی از شبکه قرآن و معارف سیما توسط حجت الإسلامی که لباس روحانیت تشیع برتن دارد مطرح شود! واقعا شگفت انگیز بود.

مقاطعی که توانستم به خاطر بیاورم و یاد داشت کنم یکی این بود که امام جعفر صادق فرمودند: الغلاة کفار و المفوضة مشرکون. غالیان کافر و مفوضه مشرک هستند. در تعریف غلو حجت الإسلام نبوی می فرمود: اینکه صفات خدا را به ائمه بدهیم یعنی ائمه در جهان همه کاره هستند و خدا نعوذ بالله هیچکاره!!.

بشدت به چهره حاجی آقا خیره شدم به نظرم رسید جلو مرحوم علامه شریعت سنگلجی نشسته ام شباهت زیادی به ایشان داشت همان چهره کشیده و قیافه کاملا جدی! شاید هم….

روایت دیگری نقل کردند که راوی گفت: سألت أبا الحسن الرضا عن الغلاة؟ از امام رضا در باره غلاة پرسیدم. فرمودند: … با غلات نه غذا بخورید نه آب بخورید نه همنشینی کنید نه به آنها زن بدهید از آنها زن بگیرید!.

و در روایت دیگری فکر می کنم از زبان امام صادق فرمودند: الغلاة شر خلق الله. غلات بدترین مخلوق خدا هستند، یصغرون عظمة الله. عظمت و بزرگی خدا را کوچک می شمارند، والله إن الغلاة شر من الیهود و النصاری و المشرکین. بخدا سوگند غالیان از یهود و نصاری و مشرکان بدترند!.

سپس نوبت به حجت الإسلام مبلغی رسید و در نتیجه گیری فرمود که امامان از دو چیز به شدت متنفر بودند یکی غلو و افراط در مسائل اعتقادی و دیگر وحدت شکنی!

شما بیدارید؟! شک نکنید من هم فکر کرده بودم در خوابم اما مطمئن شدم که بیدارم گرچه توفیق نبود که از این برنامه دو نیم ساعته جز چند دقیقه آخر آن را ببینم، اما همینقدر هم نعمت بزرگی بود.

خدا را شکر فقط از این می ترسم که دادستان ویژه روحانیت بلا فاصله این علمای واقعی و توحیدی را به دادگاه ویژه روحانیت احضار کند! و به جرم وهابیت بلا سرشان بیاورند! خدایا، اهل توحید را حفاظت بفرما.

همین هفته گذشته بود که در مقاله اشک سوزان آیت الله از دست وهابیت! خدمت آیت الله جوادی آملی عرض کرده بودم که وهابیت در کلاس و حوزه و مسجد و خوابگاه و دانشگاه و پادگان و همه جا حضور دارد در رگ و خون و سلول و وجدان و در فکر واندیشة شما حضرت آیت الله نیز وهابیت حضور دارد.

چون وهابیتی که منظور نظر شماست یعنی فکر آزاد و اندیشه آزاد و عقیدۀ مبتنی بر قرآن و سنت، گریز از بدعت و خرافات. فرار از شرک و مظاهر مختلف آن. وگریز از غلو و افراط و شخصیت پرستی.

اهل سنت یعنی همین، با خدا و توحید و یکتا پرستی زندگی کردن، با روح آزاد و فکر آزاد و اندیشة آزاد از هر قید و بند بندگی و بردگی غیر خدا زیستن و از نعمت آزادی حقیقی لذت بردن.

شکی ندارم که قشر عظیمی از جامعة روحانیت حوزه از انواع شرک و خرافات و مظاهر مختلف بدعت و غلو و افراط و شخصیت پرستی و امام پرستی و امام زاده پرستی و خشوع و خضوع و کرنش و نیایش در برابر بندگان نیک خدا به جای خدا و از هرگونه تقلید کور کورانه از این و آن به شدت متنفرند.

اما چاره ای نمی بینند، راهی نمی بینند، این که کی خداوند به چه کسی جرأت و شجاعت و همت و شهامت اظهار حق را عنایت فرماید و به او تاب تحمل پیامدهای حق پرستی را عنایت کند خداوند منان خودش بهتر می داند.

بستگی به توبه و انابت و دعا و توجه خود شخص دارد که ثابت کند چقدر با خدا زندگی می کند؟ چقدر با قرآن زندگی می کند؟ چقدر با خدا حرف می زند؟ چقدر از خدا می خواهد؟ چقدر به معنی نماز و دعایش توجه می کند!.

فقط اگر کسی به معنی نماز و دعایش دقت کند کافی است که قرآن و نماز و دعا هدایتش کند. در این زمینه نباید کسی از عاطفه تنها کار بگیرد و خودش را به درد سر بیندازد، عقل و عاطفه در پرتو نور وحی قطعا راهگشا خواهند بود.

خدایا تنها ترا می پرستیم و تنها از تو کمک و استعانت می جوییم پس ما را به راه راست هدایت فرما. و بر این راه استوار و ثابت قدم بدار.

در ضمن آن روز به روایت ریاکاران و شخصیت پرستان سالروز شهادت حضرت جعفر صادق بود خداوند بر روح و روان همة نیکان و صالحان از پیامبران و رسولان تا ائمه و علماء و بزرگان رحمت و مغفرت بفرستد و روح همه بخصوص ایشان را شاد گرداند.

اما این ریاکاری و مناسبت تراشیدن و به هر مناسبتی گریه کردن و سیاه پوشیدن به تحلیل کارشناسان! به منظور مشغول نگهداشتن ملت است که مبادا فرصت پیدا کنند قرآن بخوانند و به حال خودشان گریه کنند.

تولد و وفات جشن گرفتن و سایر مناسبتهای من در آوردی اگر نباشد این ملت چگونه باید مشغول نگهداشته شود؟! برای سرگرم نگهداشتن مردم و مشغول کردن آنان پروژه های مختلفی اجراء می شود که در کل زندگی ۲۴ساعته آنان را طلسم می کند!

با همین طلسم و قفل تقلید است که از فکر کردن و اندیشیدن و دقت کردن و کنجکاو شدن در مسائل اعتقادی و توحیدی و سایر مسایل سرنوشت ساز جلوگیری می شود، جالب است که در محافل انس با قرآن نیز همین مداحی و روضه خوانی و غیره وجود دارد!. خدایا چشم و گوش و سلولهای قلب همه ما را باز کن، و بصر و بصیرت حقیقی عنایت بفرما. آمین.

پاسخی بگذارید

  • مجموعه تالیفات استاد در یک فایل

    مجموعه تالیفات استاد

    مجموعه کتب ترجمه شده توسط استاد در یک فایل

    مجموعه ترجمه های استاد

    مجموعه مقالات استاد در یک فایل

    مجموعه مقالات استاد

    مجموعه تالیفات و ترجمه ها و مقالات استاد در یک فایل

    مجموعه تالیفات و ترجمه ها و مقالات

